با جـــامـــی بیشتر بدانید...
با جـــامـــی بیشتر بدانید...

با جـــامـــی بیشتر بدانید...

درمان چروک صورت

درمان چروک صورت:





چـروک صورت : بوجود آمدن شیارهای عـرضی در پیشانی و شیارهای طـولی در بین دو ابرو و نیز شیارهای کنار چشم ها و دهان و بر روی گونه ها.
علل بوجود آورنده چروک: در ایجاد چروک صورت علتهای گوناگونی وجود دارد.
مسئول نگه داشتن قوام پوست کلاژن داخل درمی میباشد; حال به هر علتی در روند کلاژن سازی اختلالی بوجود آید می تواند باعث چروک پوست گردد. با افزایش سن کلاژن سازی دچار وقفه میگردد و افراد با سنین بالا پوستی افتاده دارند..اختلالات ارثی در تولید کلاژن در بیماران سندرم مارفان و سندرم اهلر دانلس از این جمله اند در این بیماران پوست بعلت نقص در کلاژن سازی دچار افتادگی زود رس میگردد.
علاوه بر کلاژن سازی علتهای دیگری نیز در ایجاد چروک پوست دخیلند از جمله : افزایش قـدرت عـضلانی زیر پوست میباشـد; افراد عـصبی و اخـمو بعـلت اسـتفاده زیاد از عضلات صورت دچار این حالت میشوند و با افزایش قدرت این عضلات چروک زود رس پیدا میکنند. افرادی که قـبلا" چاق بوده ولی دچار لاغری میشوند بعلت از دست دادن چربی زیر پوستی دچار افتادگی پوست میشوند و چروک بوجود میآید.
افراد سیگاری بعلت از دست دادن چربی زیر پوستی ( عدم تغذیه مناسب و کاهش اشتها ) و همچنین نقص در کلاژن سازی و علتهای گوناگون دیگر دچار چروک زود رس میشوند.
پوسـتهای خشـک نسـبت به پوسـتهای چـرب زودتر دچـار چروک میشوند که میتواند به دلیل علت زمینه ای پوست خشک باشد ( عدم نگهداری آب در پوست به دلایل سرشتی ). علتهای دیگری نیز وجود دارد که از حوصله این بحث خارج میباشد.
برای  پیشـگیری در ایجاد چروک باید عـوامل ایجاد کننده آن را از بین برد از جمله : تغـذیه مناسب – عدم مصرف مواد مخدر و دخانیات – اعصاب آرام و غیرو.
روشهای متنوعی برای از بین بردن چروک صورت وجود دارد:
1) مصرف کرمهای مرطوب کننده تا حدودی میتوانند چروکهای ریز را بطور موقت از بین ببرند.
2) انجام پیلینگ : چه بصـورت تدریجـی با مصـرف کـرمهای حـاوی
AHA با درصـدهای پائین و چه به صـورت پیلینگ در مطــب با داروهای پیلینگ با درصــد بالا. با این روشــها تحریک کلاژن سازی صورت میگیرد.
3) انجام لیزر با انواع گوناگون لیزر(تحریک کلاژن سازی)
4) جدید ترین روش برای از بین بردن چروک صورت تزریق آمپول رقیق شده و غیرسمی شده ســم میکــروب بوتیلیسم (
botox ) در داخــل عـضلات پوســت صـورت. با این روش

عضلات صورت را فلج یا ضعیف میکنند و باعث از بین رفتن چروک صورت میگردد. این روش موقتی میباشد و بسته به افراد از 3 ماه تا 9 ماه طول میکشد. با تکرار تزریق این فاصله زمانی افزایش مییابد.

انتخاب رنگ موى مناسب (+توضیحات و نکات مفید)

انتخاب رنگ موى مناسب:



موهاى رنگین

یافتن رنگ موى مناسب ساده نیست. انتخاب رنگ دلخواه از روى کاتولوگ رنگ فروشگاه و خریدارى آن اقدامى نادرست است. رنگ مو را با توجه به رنگ طبیعى مو، رنگ چشم و پوست خود انتخاب کنید. رنگى که مى بینید حاصل بازتاب نور از روى رنگدانه هاى رنگ شده است. بنابراین یک رنگ یکسان روى موهاى مختلف نمودهاى متفاوتى دارد. رنگ موى طبیعى و مصنوعى در زیر نور فلورسنت یا نور طبیعى آفتاب متفاوت به نظر مى رسد.

بهترین رنگ ها براى کسانى که پوست گندمگون و برنزه دارند رنگ هاى شیرى، گل بهى، مسى، کرم نخودى، قهوه اى، زرد سوخته، قهوه اى مایل به قرمز، قهوه اى مایل به طلایى و رنگ هاى آبى، سبزآبى، فندقى، عسلى، سبز کاهویى و زرد است. در مورد پوست هاى روشن، هاى لایت آبى ، قرمز و براى پوست هاى صورتى و سرخ، رنگ کرم گلى، زیتونى تیره و قهوه اى تیره با سایه آبنوسى جلوه خاصى ایجاد خواهد کرد.

سطح رنگ ها را از درجه ۱ تا ۱۰ تقسیم بندى کرده اند. رنگ درجه ۱۰ مو را روشن و درجه ۱ آن را تیره مى کند. رنگ موى سیاه نور کمى را منعکس مى کند و این درست برخلاف عملکرد رنگ موى بور است. وقتى که رنگ موهاى خود را روشن مى کنید هاله گرمى از رنگ هاى زرد و قرمز دور شما دیده مى شود. به یاد داشته باشید که ترکیب رنگ هاى زرد و قرمز، رنگ نارنجى را تولید خواهد کرد نه رنگ دلخواه شما را.

بهترین رنگ ها براى کسانى که پوست گندمگون و برنزه دارند رنگ هاى شیرى، گل بهى، مسى، کرم نخودى، قهوه اى، زرد سوخته، قهوه اى مایل به قرمز، قهوه اى مایل به طلایى و رنگ هاى آبى، سبزآبى، فندقى، عسلى، سبز کاهویى و زرد است. براى چشم هاى کهربایى یا به رنگ قهوه رنگ موهایى طلایى با هاى لایت قرمز، قهوه اى طلایى، قهوه اى عسلى، فندقى، مسى و قهوه اى سوخته مناسب است. در مورد پوست هاى روشن، هاى لایت آبى ، قرمز و براى پوست هاى صورتى و سرخ، رنگ کرم گلى، زیتونى تیره و قهوه اى تیره با سایه آبنوسى جلوه خاصى ایجاد خواهد کرد. براى چشم هاى آبى روشن، آبى خاکسترى، آبى تیره، سبز تیره، قهوه اى و مشکى، بهترین رنگ مو ارغوانى با هاى لایت شرابى، پلاتینى، خاکسترى، قهوه اى، قهوه اى تیره، مشکى و شیرى است.

 

 

 

انتخاب رنگ مو به مرغوبیت رنگ، سلیقه و خواسته شما و مدت زمانى که مى خواهید آن رنگ روى موهایتان باقى بماند بستگى دارد. اغلب زنان از رنگ هاى تیره شروع مى کنند و بعد از هر بار رنگ یک درجه روشن تر از قبل را برمى گزینند. اگر رنگ موى انتخابى موهاى سفید شما را پوشش نمى دهد، از رنگ مرغوب تر و یک درجه بالاتر از رنگ موى اصلى خود استفاده کنید.

موهاى سفید مقاوم

برخى از موهاى سفید به ویژه موهاى زبر و کلفت و خاکسترى رنگى که در اطراف شقیقه ها مى رویند، در برابر رنگ مو مقاوم هستند یا در مقایسه با سایر موهاى سفید به سرعت رنگ خود را از دست مى دهند. براى چشم هاى کهربایى یا به رنگ قهوه، رنگ موهایى طلایى با هاى لایت قرمز، قهوه اى طلایى، قهوه اى عسلى، فندقى، مسى و قهوه اى سوخته مناسب است. براى چشم هاى آبى روشن، آبى خاکسترى، آبى تیره، سبز تیره، قهوه اى و مشکى، بهترین رنگ مو ارغوانى با هاى لایت شرابى، پلاتینى، خاکسترى، قهوه اى، قهوه اى تیره، مشکى و شیرى است.

براى رنگ شدن این گروه از موها به توصیه هاى زیر توجه کنید:

 

 

۱ – در زمان رنگ کردن، ابتدا رنگ را روى موهاى سفید این ناحیه بگذارید تا زمان طولانى ترى براى جذب رنگ داشته باشید.

 

 

۲ – موهاى سفید باید تا ۴۵ دقیقه آغشته به رنگ باقى بمانند.

 

 

۳ – درجه رنگ موى انتخابى خود را بالا ببرید.

اگر موهاى سفید شما با انجام دادن اقدامات فوق و استفاده از رنگ موهاى نیمه دائمى و موقتى رنگ نشد، از رنگ هاى دائمى استفاده کنید. موهاى سفید هر فرد، با انتخاب رنگ موى مناسب، رنگ طبیعى خود را باز خواهد یافت. اما تحقیقات علمى براى یافتن محصولات قوى تر و اختصاصى تر همچنان ادامه دارد.

 

 

نگهدارى از موهاى تازه رنگ شده

۱ – از شامپوهاى مخصوص موهاى رنگ شده براى شست و شو استفاده کنید.

۲ – براى دوام رنگ مو و جلوگیرى از بى رنگ شدن آن در برابر آفتاب، از کلاه، روسرى و شال استفاده کنید و موها را بپوشانید.

۳ – پیش از ورود به استخر، موهاى رنگ شده را با آب بدون کلر شست و شو دهید.

۴ – از تقویت کننده هاى مو استفاده کنید.

۵ – موها را در زمان خیس بودن شانه نزنید و از شانه دندانه درشت استفاده کنید.

۶ – از خشک کردن موها با حوله یا سشوار خوددارى کنید.

 

 

یک راه حل براى رفع خشکى موى سر

ده درصد از مو را آب تشکیل مى دهد. اگر از میزان رطوبت مو کاسته شود، مو به طور طبیعى شروع به جذب آب مى کند. داروهاى مرطوب کننده به تنهایى نمى توانند آب از دسته رفته را به موها بازگردانند. راه حل مناسب، استفاده از اسیدهاى چرب طبیعى است. یکى از بهترین و غنى ترین گیاهان داراى اسیدهاى چرب، که مى تواند رطوبت کافى را به موهاى خشک بازگرداند زعفران است. پوست سر به طور طبیعى اسید چرب تولید مى کند. شما نیز مى توانید با چند اقدام ساده اسیدهاى چرب طبیعى از دست رفته را به مو بازگردانید.

۱ – چند قطره روغن زعفران را در کف دست بریزید و هر دو دست را به هم بمالید.

۲ – کف دست ها را به آرامى روى موهاى خشک بمالید. در ابتدا نوک موهاى خود را به این روغن آغشته کنید. مقدار چربى اى که در موهاى شما نفوذ خواهد کرد نامحسوس است، ولى تداوم این کار باعث بازگشت رطوبت از دست رفته به موهاى شما خواهد شد.


روش های آسان برای سریع تر کردن کامپیوتر

روش های آسان برای سریع تر کردن کامپیوتر:



بی بی سی لیستی از کلک‌های ساده برای شما تهیه کرده، تا بتوانید بهتر از کامپیوتر پی سی یا مک خود نگهداری کنید – نکات ساده‌ای که برای هر کسی با هر میزان دانش درباره کامپیوتر مفید است.

 

۱. یکپارچه سازی هارد دیسک – یا Defrag کردن

شاید اصلاً ندانید که این کار چیست، ولی هنگامی که بفهمید چقدر در نگهداری کامپیوتر اهمیت دارد تعجب خواهید کرد.

 

یکپارچه سازی (Defragmentation) سرعت خواندن فایل‌ها توسط کامپیوتر شما را، بوسیله مرتب کردن ساختار داده‌های روی هارد دیسک، بالا می‌برد.

 

حتی هارد دیسک های امروزی نیز در طول زمان، بخاطر نحوه ذخیره سازی فایل‌ها، سرعت خود را از دست می‌دهند.

 

هنگامی که هارد دیسک فایل‌های جدید را می‌نویسد یا فایل‌های قدیمی را پاک می‌کند، آن‌ها قطعه قطعه شده و در بخش‌های مختلف هارددیسک ذخیره می‌شوند، به جای اینکه همه داده‌ها یک جا و در کنار هم ذخیره شود. این موضوع از بهره وری در هنگام دسترسی به فایل‌ها می کاهد.

 

شما احتمالاً فایل‌های زیادی دارید که هیچ وقت آن‌ها را باز نمی‌کنید، ولی فضای ارزشمند هارددیسک شما را اشغال کرده‌اند

 

بنابراین با مرتب کردن قطعه‌های اطلاعات پراکنده روی هارددیسک، شما نه تنها فضای موجود بعنوان حافظه را افزایش می‌دهید، که دسترسی به این اطلاعات را نیز راحت‌تر می‌کنید.

 

انجام آن نیز سخت نیست. برنامه‌های مخصوص این کار وجود دارد، مانند Smart Defrag ۳ (برای Windows ۸.۱) و iDefrag (برای سیستم عامل OS X اپل).

 

۲. پاک کردن فایل‌های غیرضروری

این روزها خیلی راحت می‌توان یک هارددیسک کوچک‌تر از ۲۰۰ گیگابایت را پر کرد. و هر چه این هارددیسک پرتر باشد، کار کردن با کامپیوتر سخت تر می‌شود.

 

شما احتمالاً فایل‌های قدیمی زیادی دارید، که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، ولی فضای ارزشمند کامپیوتر شما را اشغال کرده‌اند.

 

برای تشخیص این فایل‌ها تنها کافی است که یک اپلیکیشن دانلود کنید.

 

برنامه‌های مختلفی در بازار برای پی سی و مک موجود است. برای پی سی، SpaceSniffer یا WinDirStat می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید کدام فایل‌ها بیشترین حجم از هارددیسک شما را اشغال کرده‌اند.

 

اگر از سیستم عامل OS X و کامپیوتر مک استفاده می کنید، راه ساده‌تری هم وجود دارد، با امکان جستجوی Finder.

 

این برنامه به شما امکان می‌دهد که هر چیز روی کامپیوتر مک شما وجود دارد، از جمله اپ ها و برنامه‌ها، هارددیسک ها، فایل‌ها، فولدرها و درایوهای دی وی دی را، به شکلی بصری و کاربردی مشاهده کنید.

 

۳. جلوگیری از اجرای خودبخود برنامه‌ها

این یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای بالا بردن سرعت کامپیوتر شما – بخصوص در هنگام روشن شدن – است.

 

شما می‌توانید در زمان اجرا ببینید که چه برنامه‌هایی روی کامپیوتر شما فعال است و آن‌هایی که می‌خواهید را متوقف کنید.

 

در OS X از طریق Activity Monitor و در ویندوز از طریق Task Manager، می‌توانید این کار را بکنید. اگر کامپیوتر مک دارید، در System Preferences گزینه Users and Groups را انتخاب کنید و روی برنامه‌ای که می‌خواهید متوقف کنید، کلیک کنید.

 

اگر کامپیوتر پی سی دارید، می‌توانید از ابزار مجانی Autoruns استفاده کنید، که برنامه‌هایی که خودبخود اجرا می‌شوند را کنترل می‌کند.

 

۴. از بین بردن ویروس ها و “بدافزارها”

برخی معتقدند که بدون نرم افزارهای ویروس‌یاب هم می‌توان سر کرد. به گفته آنها این نرم افزارها، بخصوص در پی سی های قدیمی تر، حافظه و قدرت زیادی از کامپیوتر را مصرف می‌کند.

 

ولی کسانی که متخصص نیستند، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنند و نرم افزارهای ویروس‌یاب نصب کنند.

 

شما باید نرم‌افزار ویروس‌یاب خود را بر اساس مشخصات کامپیوترتان انتخاب کنید. از جمله این برنامه‌ها که کمترین حافظه و قدرت کامپیوتر شما را مصرف می‌کند، می‌توان به Microsoft Security Essentials، Panda Cloud و Avira اشاره کرد. برای پی سی این لیست خیلی بلندبالا است.

 

با این که افسانه در امان بودن کامپیوترهای مک از دست ویروس ها به گوش همه رسیده، در صورتی که مک شما از حالت عادی کندتر شده است، احتمال وجود ویروس را نادیده نگیرید. با یک ابزار مجانی، مانند ویروس‌یاب Avast یا Sophos می‌توانید خود را بیمه کنید.

 

۵. استفاده از برنامه‌های تحت وب

چرا به خود دردسر بدهید و نرم‌افزار Office را نصب و اجرا کنید، در حالی که همه آن کارها را می‌توان با برنامه‌های Google Docs، Adobe Buzzword یا Peepel انجام داد.

 

امروزه برنامه‌های تحت وب، که می‌توانید در مرورگر خود از آن‌ها استفاده کنید، تقریباً از پس هر کاری بر می‌آیند.

 

آنها دو برتری نیز دارند: سرعت اجرای آن‌ها بسیار بیشتر است و هارددیسک شما را پر نمی‌کنند.

 

اگر شما این پنج قدم را اجرا کردید، ولی کامپیوتر شما همچنان کند است، شاید وقت آن باشد که با یک کارشناس تماس بگیرید – یا روی یک دستگاه جدید سرمایه‌گذاری کنید.

7 عادتی که به قلب شما آسیب می رساند

7 عادتی که به قلب شما آسیب می رساند:



بیماری های قلبی و سکته مغزی دومین و سومین دلیل مرگ و میر رایج در کشوری مانند کاناداست. البته این آمارها مخصوص کشور کانادا نیست و سالانه در سرتاسر جهان، میلیون ها نفر در اثر این بیماری ها جان خود را از دست می دهند. البته می شود با در پیش گرفتن عادت‌های سالم و ترک عادت های نادرست سلامت قلب را حفظ کرد. در این مطلب 7 عادت نادرستی را که سلامت این گنجینه ارزشمند را با خطر مواجه می‌کند بیان می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

1. سیگار می کشید

سیگار باعث مسدود شدن رگ های خونی می شود، خطر تشکیل لخته های خونی را بالا می برد و میزان اکسیژن حمل شده در خون را کاهش و در عوض فشار خون را افزایش می دهد. باید بدانید که اگر برای مدت یک سال سیگار مصرف نشود، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی به نصف کاهش پیدا می کند.

 

2. به تغذیه تان اهمیت نمی دهید

به عقیده  متخصصان روزانه باید پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف کنید. این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که سلامت قلب و رگ های خونی را ارتقا می دهند.علاوه بر این میوه ها و سبزیجات منابع خوب فیبرهای غذایی و آنتی اکسیدان ها هستند که از انسداد رگ های خونی پیشگیری می کنند.غذاهای سالم و متنوع تهیه کنید و نصف بشقاب تان را به سبزیجات اختصاص دهید.
 

3. ورزش نمی کنید

یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی‌ـ عروقی بی تحرکی و خانه نشینی است. برای ارتقای سلامت قلب تان توصیه می شود که روزانه به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید.به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید، یک ایستگاه مانده به منزل یا محل کارتان از اتومبیل پیاده شده و بقیه راه را پیاده بروید. بعد از غذا 15 دقیقه پیاده روی کنید. به عقیده متخصصان لازم است که روزانه ده هزار قدم راه بروید تا سالم بمانید.

 
4. صبحانه نمی خورید

نخوردن صبحانه علاوه بر اینکه شما را از انرژی لازم برای شروع یک روز خوب محروم می کند، بلکه باعث می شود که در وعده های غذایی دیگر کالری بیشتری دریافت کنید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می دهد که این مساله خطر بروز انفارکتوس (سکته قلبی) را به میزان 55 درصد افزایش می دهد.

 

5. استرس دارید

استرس باعث افزایش خطر فشار خون، افزایش کلسترول خون و سفت شدن رگ های خونی می شود. در نتیجه کنترل استرس از اهمیت بالایی برخوردار است.قبل از هر چیزی منشا استرس را شناسایی کنید. سپس تلاش تان را برای کنترل و حفظ آرامش تان انجام دهید.ورزش، مطالعه، یوگا و غیره جزو روش های حفظ آرامش و کنترل استرس هستند. روزانه چند دقیقه به خودتان اختصاص دهید و فقط به آرامش تان فکر کنید.
 

6. ساعت کاری مشخصی ندارید

نتایج پژوهشی محققان Western University نشان می دهد افرادی که ساعت کاری مشخص و منظمی ندارند، به میزان 23 درصد بیشتر در معرض آنفارکتوس قرار می گیرند. ساعات کاری غیرعادی و غیر منظم باعث ایجاد اختلال در ضربان قلب می شود و در نهایت به سلامت قلب آسیب می زند.

 

7. مصرف چربی های ترانس

این چربی ها در موادغذایی تصفیه شده مانند هله هوله ها، مافین ها، بیسکوییت ها و غیره وجود دارد. مصرف این چربی ها باعث افزایش میزان کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب خون می شود. در نتیجه خطر بروز بیماری های قلبی ـ عروقی بالا می رود. توصیه می کنیم تا حد امکان از مصرف مواد غذایی تصفیه شده و آماده خودداری کنید و به جای این هله هوله ها آجیل میل کنید.

آلزایمر چگونه آغاز می شود؟

آلزایمر چگونه آغاز می شود؟



بی‌شک از دست دادن حافظه یکی از علامت‌های اصلی بیماری آلزایمر است، اما علائم دیگری نیز وجود دارد که زنگ خطری برای آغاز ابتلا به این بیماری است؛ در این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم.


مشکلات حافظه
بیماری آلزایمر خیلی زود حافظه کوتاه‌مدت را نشانه می‌رود. فرد سالم ممکن است به طور متوسط پنج تا 9 داده اطلاعاتی را به حافظه کوتاه‌مدت خود بسپارد، اما اطلاعات سپرده‌شده در حافظه کوتاه‌مدت یک فرد مبتلا به آلزایمر دو تا سه و حتی صفر خواهد بود. وقتی فرد در طول روز چند‌بار سوال کند: «امروز چه روزی است؟»، «ساعت چند است؟» یا «امروز قرار است چه کارهایی انجام دهیم؟» و همچنین فراموش کند که شب گذشته چه کارهایی انجام داده است اولین نشانه‌های آلزایمر را بروز می‌دهد.

 

مشکل در یافتن کلمات
اگر آسیب‌های بیماری آلزایمر قسمت‌های عقب مغز را درگیر کند در عمکلرد زبان نیز اختلالاتی به وجود می‌آید که به آن ‌آفازی‌ گفته می‌شود. البته با گذشت زمان برای همه پیش می‌آید در حین صحبت‌کردن دنبال کلمات یا مثلا اسامی بگردند، اما بیماری آلزایمر با مشکل طبیعی فراموش‌کردن کلمات فرق دارد. در حالت عادی فرد در نهایت می‌تواند کلمه مورد نظرش یا هم معنی آن را پیدا کند، اما ناتوانی در یافتن کلمه مورد نظر یا به کار بردن یک کلمه به جای واژه دیگر از علائم آلزایمر است.


فراموش کردن زمان و مکان حوادث
یکی دیگر از مشخصات بارز آلزایمر بروز اختلالاتی در حافظه اپیزودیک یا اتوبیوگرافیکال است که به حوادث زندگی فرد (زمان، مکان، احساس‌ها و دیگر اطلاعات مربوط به آن) مربوط می‌شود. در واقع این حافظه مربوط به بازسازی حوادث زندگی در زمان و مکان خاص آن است. البته برای همه ما پیش می‌آید که تاریخ یک رویداد مانند ازدواج، تولد و غیره را موقت فراموش کنیم، اما وقتی فردی قادر نباشد حوادث را در زمان و مکان وقوع آن به خاطر بیاورد جای نگرانی دارد و از علائم ابتلا به آلزایمر است.


کاهش سرزندگی و اشتیاق
در 80 درصد موارد، بیمار آلزایمری بی‌انگیزه و بی‌اشتیاق می‌شود. از نظر علمی به این حالت ‌ آپاتی‌ گفته می‌شود که لوب فرونتال (پیشانی یا قدامی) مغز را که مربوط به کنترل رفتارهای اجتماعی و سازماندهی فعالیت‌هاست، درگیر می‌کند. البته نباید آپاتی را با کاهش شور و سرزندگی گذرا و حتی افسردگی اشتباه گرفت. آپاتی زمانی است که فرد دچار بی‌اعتنایی می‌شود و میل و انگیزه خود را به بیرون‌رفتن، ملاقات با دیگران، انجام فعالیت‌های روزمره و لذت‌بخش سابق را از دست می‌دهد و در عین حال مهم‌ترین مشخصه آلزایمر یعنی مشکلات حافظه را نیز بروز می‌دهد.


فراموش‌کردن برخی آموخته‌ها
بیماری آلزایمر در حافظه سمانتیک که به حافظه معنایی نیز معروف است، اختلال ایجاد می‌کند. این حافظه دربرگیرنده کلمات، مفاهیم و آموخته‌هاست. حافظه سمانتیک وظیفه ثبت و ضبط دقیق‌تر حوادث، وقایع، مفاهیم و اطلاعات درباره محیط خارج را به عهده دارد و شامل اطلاعاتی درباره عادات اجتماعی، دستور زبان، مفاهیم ریاضی و... می‌شود. اطلاعات موجود در حافظه سمانتیک به مدت طولانی ثبت و ضبط شده و ماندگار است. اما اگر فردی نتواند به یاد بیاورد که یک هفته چند روز است یا قادر به شمردن و یادآوری نام پایتخت کشورها نباشد یا به خاطر نیاورد در چه سالی و در چه محیطی مشغول به کار بوده است از علائم آلزایمر است.


مشکل در شناخت اطرافیان
بیمار آلزایمری در شناخت افراد یا اشیای آشنای پیرامون خود و همچنین تشخیص صداها یا شناسایی اشیا با لمس آنها دچار مشکل می‌شود. همچنین امکان دارد‌ فرد قادر به شناسایی چهره آشنا یا از درک بیماری خود عاجز شود. البته برای همه افراد و بخصوص سالمندان پیش می‌آید که به طور لحظه‌ای در شناخت اطرافیان خود دچار مشکل شوند و آنها را با هم اشتباه بگیرند، اما اگر فردی برای مثال به دنبال قند به آشپزخانه برود و با نمک برگردد یا قادر به شناسایی چهره‌ها ‌یا مکان‌های آشنا نباشد و در عین حال متوجه بیماری و مشکلات حافظه خود نیز نشود به این معنی است که دچار آلزایمر شده است.


غمگینی و در خود فرورفتگی
افسردگی بخشی از علائم اصلی آلزایمر است که در کنار مشکلات حافظه بروز می‌کند. البته هر نوع کج‌خلقی و غمگینی در افراد سالمند نشانه آلزایمر نیست. زمانی می‌شود در خود فرورفتگی را به بیماری آلزایمر ربط داد که فرد دچار افسردگی عمیق شود و مدام احساس خستگی یا غم داشته باشد و تکرار کند که به هیچ دردی نمی‌خورد یا در افکار خود غرق شود و از دنیای پیرامون خود دور بیفتد.


بی‌اشتهایی
به مرور زمان، آلزایمر باعث بروز بی‌اشتهایی و اختلالات خواب می‌شود. این علائم در نتیجه بی‌علاقگی، از دست دادن قدرت شناسایی و بی‌تحرکی‌های مربوط به بیماری بروز می‌کند. اگر بی‌اشتهایی موقت باشد جای نگرانی نیست، اما میل به غذا نداشتن یا لب به غذا نزدن در افراد سالمند نگران‌کننده است. علاوه بر این خواب‌آلودگی در طول روز و بی‌خوابی شبانه یا بروز مشکلاتی در به خواب رفتن نیز جزو علائم ابتلا به آلزایمر محسوب می‌شود.

 

مشکل در نگارش
بیماری آلزایمر ممکن است خود را با فراموش کردن حرکات ارادی نشان دهد. از نظر علمی به این مشکل ‌آپراکسی‌ می‌گویند. این حرکات ارادی شامل تمام کارهایی است که از کودکی آموخته‌ایم. بی‌شک برای همه پیش می‌آید که به دلیل حواسپرتی دکمه‌های لباس را اشتباهی ببندند یا در حین آشپزی موادی را فراموش کنند، اما در مواردی که فرد در نوشتن، استفاده از ملحفه، شستن دست، لباس پوشیدن، آشپزی‌کردن و... دچار مشکل می‌شود پای آلزایمر در میان است.

 

استرس بی‌دلیل
به عقیده متخصصان حدود 42 درصد افراد مبتلا به آلزایمر علاوه بر اختلالات حافظه دچار اضطراب نیز می‌شوند. توجه داشته باشید که استرس پدیده‌ای طبیعی و بهنجار (نرمال) در بدن است و نشان می‌دهد‌ بدن عملکرد خوبی دارد، اما اگر فردی از آینده وحشت داشته باشد به طوری که نتواند به کارهایی که همیشه انجام می‌داده است، بپردازد (مانند آشپزی، رانندگی و...) ممکن است نشان‌دهنده ابتلا به آلزایمر باشد. گاهی این افراد دچار حملاتی مانند احساس تنگی نفس و تپش قلب شدید می‌شوند که نشان‌دهنده استرس بالاست.

 

شدت اختلالاتی مانند استرس بی‌مورد نیز در همه افراد یکسان نیست. در برخی افراد این علائم اضطراب به‌هیچ‌وجه بروز نمی‌کند یا بسیار دیر خود را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که علائم بیماری آلزایمر در افراد مختلف متفاوت است. بروز و پیشرفت این بیماری به مکان آسیب‌های مغزی فرد بستگی دارد. به همین دلیل برخی از افراد بسرعت دچار اختلالات جدی زبانی می‌شوند، اما این مشکل در برخی دیگر کمتر دیده می‌شود یا دیرتر خود را نشان می‌دهد. هرچند اختلالات حافظه مشخص‌ترین علامت آلزایمر است، در 10 درصد موارد به عنوان اولین مشخصه خود را نشان نمی‌دهد.

 

هذیان‌گویی
حدود 20 درصد افراد مبتلا به آلزایمر دچار هذیان‌گویی می‌شوند. این در حالی‌ است که فرد متوجه هذیان‌گویی خود نیست و به گفته‌های خود اعتقاد دارد. هذیان‌گویی در مراحل پیشرفته بیماری با توهم‌ بخصوص توهم‌های دیداری، همراه است. وقتی فردی ادعا می‌کند افراد و حیواناتی را می‌بیند یا احساس می‌کند سایه‌ای در کنار او قدم می‌زند، جزو نشانه‌های آلزایمر است. علاوه بر این بیمار آلزایمری حرف‌هایی نظیر «می‌دانم که می‌خواهید از شر من خلاص شوید، فلانی لوازم مرا می‌دزدد، فلانی به من خیانت می‌کند و...» را نیز به زبان می‌آورد.